FoodboxWijzer logo

Onderzoek: Maaltijdboxen winnen terrein

Multiscope marktonderzoek onder 1000 nederlanders

Vandaag komt Multiscope met het bericht dat ze marktonderzoek hebben gedaan naar maaltijdboxen onder ruim 1000 Nederlanders. Hieruit komen reeds bekende, maar ook een aantal nieuwe interessante feiten naar boven.

Uit het onderzoek blijkt dat toch al 11% van de Nederlanders ooit een maaltijdbox geprobeerd heeft. Een derde van deze mensen besteld daarna vaker een maaltijdbox. Tweederde haakt dus af, dat vinden we nog best veel. Graag hadden we gezien wat hiervoor de belangrijkste oorzaak is, maar daar gaat het onderzoek niet op in. Verder is het interessant om te zien dat de maandag de favoriete bezorgdag is. Veel mensen starten dus graag de week met een maaltijdbox. Wellicht omdat ze aan het begin van de week al genoeg aan hun hoofd hebben en niet teveel willen nadenken over wat ze moeten inkopen en klaarmaken voor het avondeten. 

Zoals we al verwacht hadden komt uit het onderzoek naar voren dat gemak voor veel mensen de belangrijkste reden is om een maaltijdbox te bestellen. Ook geeft de helft van het consumentenpanel aan dat variatie en inspiratie voor nieuwe gerechten een belangrijke reden is.

Dan de andere kant. Zeven op de tien Nederlanders hebben geen interesse in een maaltijdbox. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat je niet zelf kan kiezen wat je eet en verwachten ze dat de prijs veel hoger ligt dan in de winkel. Een derde van de mensen geeft aan dat ze graag zelf producten uitzoeken. Dat is een goed punt, het ligt voor de hand dat veel mensen het beste stuk fruit of groente (in hun ogen) willen kiezen uit de krat die in de winkel staat.

Ook niet echt onverwacht komt HelloFresh als meest bekende en populaire maaltijdbox uit dit onderzoek. De originaliteit en de kwaliteit van de box scoort hoog. De prijs en keuzevrijheid scoort minder hoog. En natuurlijk vinden veel mensen het jammer dat hun favoriete bezorgdag (de maandag) nog niet beschikbaar is bij HelloFresh.

Verder heeft Multiscope nog een top 5 naamsbekendheid samengesteld. Dit komt redelijk overeen met onze eigen statistieken, al hadden we wel verwacht ook beebox in dit rijtje aan te treffen. Beebox hebben we ook al verschillende keren in het landelijke nieuws voorbij hebben zien komen in maaltijdbox items. Update: uit betrouwbare bron hebben we vernomen dat ze inderdaad net buiten de top 5 op plek 6 stonden :).

HelloFresh: 82%
AllerHande: 49%
Mathijs Maaltijdbox: 16%
Marley Spoon: 12%
Streekbox: 11%

Meer over het onderzoek kan je lezen op de website van Multiscope.