FoodboxWijzer logo

Op bezoek bij Beebox

Een box met producten van Hollandse bodem

Ook dit jaar gaan we weer verschillende foodbox aanbieders bezoeken. We willen jullie zo goed mogelijk kunnen informeren over de verschillende foodboxen en het beste is dan om een kijkje in de keuken te nemen. Dit keer schuiven we aan bij beebox in het prachtige Loenen aan de Vecht. Daar maken we kennis met Jack Stroeken (directeur bij beebox en ook voorzitter van Slow Food Nederland) en Huub Grutterink (community manager). Wederom enthousiaste mensen, die direct een professionele indruk geven.

Beebox is een relatief jong bedrijf, maar ze weten exact waar ze heen willen met beebox. "De onbetwiste nummer 1 in het groene bio segment", zegt Jack op de vraag hoe ik de ambitie van beebox het beste kan samenvatten. Dat dit niet zómaar een slogan is wordt al snel duidelijk als we hier verder op doorgaan. 

Eerst even een klein stukje geschiedenis over het bedrijf.
Beebox is opgericht in 2012. Het is een coöperatie van de ondernemers, boeren, consumenten en partners. Daarnaast werkt beebox als franchise formule. Dit heeft verschillende voordelen (ook zeker voor de klant!). We komen hier straks nog op terug.

Beebox heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt en is anno 2016 een van de grootste spelers in foodboxland. De foodboxen van beebox zijn populair. Mede doordat Beebox zowel Eko als B Corp gecertificeerd is.

 

Terug naar ons gesprek. Ik ben benieuwd naar de 4 principes die beebox zegt te hanteren, namelijk:

  • een eerlijke prijs;
  • producten uit Nederland;
  • biologisch;
  • transparant.

"Wij vinden dat elke schakel een eerlijke prijs moet krijgen en niet dat bijvoorbeeld de supermarktketen de grootste winst maakt", zegt Jack. Hij vervolgt; "De boer, de transporteur en de ondernemers verdienen een gelijkwaardig aandeel". Over de producten uit Nederland zijn ze bij beebox stellig. Wat als je bijvoorbeeld een risotto wilt maken? "Daar zijn uitstekende Hollandse alternatieven voor", zegt Huub en even later krijg ik van hem echte Hollandse Gort. Dat vraagt natuurlijk om een test en dat gaan we dan ook doen. Je leest hier binnenkort hoe dit is afgelopen!

Wat biologisch betreft zijn ze trots op het EKO-keurmerk. Alleen als een product echt niet biologisch geproduceerd wordt zullen ze naar een goed alternatief zoeken. Zodoende kunnen we deze box absoluut biologisch noemen. "Biologisch is steeds meer een bewuste keuze van de consument. En omdat onze prijzen niet hoger liggen dan reguliere producten is het absoluut ook geen nadeel om voor beebox te kiezen", licht Jack toe. Wat transparantie betreft; bij beebox communiceren ze open over waar hun producten vandaan komen. "De klant heeft er altijd recht op om te weten waar zijn eten vandaan komt", stelt Jack.

Beebox wijkt op sommige punten af van andere foodboxen omdat hun structuur is ingericht als franchise formule. Dit zijn lokale ondernemers die verantwoordelijk zijn voor hun eigen regio. Deze ondernemers zijn actief betrokken bij het gehele proces en bijvoorbeeld ook bij het klaarmaken van de boxen. Het grote voordeel hiervan is dat de verantwoordelijkheid die ze hebben naar hun klanten toe, zorgt voor de beste kwaliteit en service. Gaat er bijvoorbeeld een keer iets mis of ontbreekt er een product, dan kan de klant direct contact opnemen met zijn beebox leverancier. Deze zal dan snel voor een oplossing zorgen. Een vast aanspreekpunt lijkt ons inderdaad een voordeel.

Het kantoor van beebox zit in de ruimte naast de inpakhal. Door het raam zie ik al de nodige producten staan. Even later ga ik dit nog even van dichtbij bekijken. De producten zien er allemaal mooi en vers uit. Ik denk dat de klanten van beebox tevreden zullen zijn over de aankomende box.

Beebox heeft op ons een goede indruk gemaakt. Natuurlijk horen we ook graag jouw mening. Heb je zelf ervaringen met de maaltijdboxen van beebox, dan kan je deze hier plaatsen.

Binnenkort gaan we aan de slag met het uitgebreid testen van een beebox en daarover lezen jullie natuurlijk binnenkort een uitgebreid verslag!