Is HelloFresh een goed bedrijf om in te investeren?
Elke dag staan er bij vele duizenden mensen de gerechten van HelloFresh op tafel. Wie had jaren geleden kunnen bedenken dat dit bedrijf zó succesvol zou worden? Een bedrijf dat een goed gevulde doos met ingrediënten aan huis brengt met recepten erbij, dat gaat nooit wat worden. Niet onze woorden, maar er waren genoeg kritische geluiden tijdens de opstart. Niet in de laatste plaats omdat de investeringen enorm waren en er enkel sprake was van verlies, jaar op jaar. Hoe staat het er nu voor en is HelloFresh een geschikt bedrijf om in te investeren (op de beurs)? Of ben jij meer fan van de concurrent zoals Marley Spoon?HelloFresh's beursgang is het bewijs dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar makkelijke, gezonde maaltijden.

HelloFresh op de beurs
De situatie begin 2020 is totaal anders. Het aandeel van HelloFresh staat dan op recordhoogte, ruim € 22,- en de totale beurswaarde komt hiermee uit op 3,66 miljard (3660 miljoen euro, best wel veel ja). Met die kennis was het slim geweest om in december 2018 in te stappen. Na een redelijk stabiele koers sinds de introductie in 2017 kreeg HelloFresh hier de nodige klappen te verduren. Het aandeel zakte in tot het laagste punt in de historie van HelloFresh, nog maar 6 euro per aandeel. Was je toen ingestapt dat had je nu een winst van 260% kunnen realiseren. Niet slecht voor een doos met ingrediënten en recepten!Waarom de koers van HelloFresh stijgt
Maar wat is dan de reden dat het zo goed gaat op de beurs met HelloFresh? Dit komt omdat HelloFresh winst maakt. Of eigenlijk, meer winst dan de verwachting was. Vroeger was het normaal dat een bedrijf winstgevend was en dat daardoor waarde werd gegenereerd. Maar bij moderne bedrijven gaat dit anders. Beleggers en investeerders kijken vooral naar groeipotentie. Ze vinden het helemaal niet erg als een bedrijf geen winst maakt. Sterker nog, enorme verliezen zijn zelfs acceptabel in de eerste jaren. Zodra het bedrijf een groot marktaandeel in handen heeft, dan komt die winst vanzelf wel, is de gedachte. Dit is ook het geval met HelloFresh. Ze zitten al jaren in de rode cijfers, maar daar was plotseling het nieuws dat ze in 2019 wel eens een mooie winst zouden kunnen gaan maken. Analisten hadden dit ingeschat op 22 miljoen euro. Maar in januari 2020 komen de voorlopige cijfers naar buiten en daar komt de bruto bedrijfswinst uit op ongeveer 46 miljoen euro. De winst was dus aanzienlijk hoger dan verwacht. Beleggers reageren hier positief op en het aandeel schiet omhoog. Wel 7% in één dag. De verwachting is dat HelloFresh uit de rode cijfers zal blijven en het bedrijf mooie winsten zal laten zien.Verstandig om nu nog in te stappen in HelloFresh?
Is het verstandig om nu HelloFresh aandelen te kopen? Wij zijn geen experts als het gaat om beleggen en geven je hier ook geen financieel advies. Maar we kennen HelloFresh nu al wel heel wat jaartjes en we kunnen vertellen wat wij aan ontwikkelingen zien. Van een maaltijdbox met toch een redelijk agressieve verkoop strategie zijn ze steeds meer opgeschoven naar een bedrijf dat klantgericht is, blijft vernieuwen en hoge kwaliteit kan bieden. We zien bijvoorbeeld het aanbod in gerechten uitbreiden en steeds meer keuzes komen beschikbaar voor de klanten. De prijs van een maaltijdbox is echter niet bijzonder veel omhoog gegaan.In plaats van opdringerige reclames richt HelloFresh zich sterk op internet en social media. Ze maken gebruik van influencers en nieuwe gezichten zoals bijvoorbeeld Nicolette Kluijver. Verder hebben ze enorm veel ervaring en kennis opgedaan en hebben ze zonder twijfel het grootste marktaandeel in handen. Ook lijkt het er sterk op dat de maaltijdboxen geen hype waren, maar zo langzaamaan ingeburgerd raken in onze manier van leven en eten.
Het zou ons niet verbazen als (en dit kan nog wel een aantal jaar duren) de koers uiteindelijk door de €100,- heen breekt. Dit zou dus betekenen dat de waardering keer 5 zou zijn, maar gezien de stormachtige groei en de zeer hoge ambities van HelloFresh, is dit absoluut mogelijk. Wat wij met deze verwachtingen doen laten we in het midden. Deze blog is slechts onze eigen mening en moet absoluut niet als koop- of financieel advies worden gezien en kunnen ook geen rechten aan worden ontleend.
Wat zijn sterke eigenschappen van deze maaltijdbox?
Misschien vind je de beurskoersen interessant, maar ben je meer benieuwd naar de maaltijdbox zelf van HelloFresh. Wat zijn sterke eigenschappen van deze maaltijdbox? Dit is een maaltijdbox van hoge kwaliteit, waar je elke week zelf kunt kiezen uit heel veel verschillende gerechten, op dit moment zijn dat er maar liefst 45. Regelmatig worden hier vernieuwingen aangebracht die de maaltijdbox nog beter maken. Je abonnement is hier flexibel, dus je kunt opzeggen en pauzeren wanneer je wilt. Ook jonge gezinnen kunnen hier terecht voor gezonde, maar snelle maaltijden. Een doelgroep die HelloFresh ook op de juiste manier weet aan te spreken. Opvallend is hier ook de concurrerende prijs. Mocht je interesse hebben, bekijk dan ook vooral even onze HelloFresh kortingscode.HelloFresh piekt opnieuw na dip door corona
Zoals bijna alle aandelen kreeg ook HelloFresh klappen te verduren op de beurs aan het begin van de coronacrisis. Het aandeel zakte weg tot €18,46 op 13 maart 2020. De berichten dat HelloFresh goed weet om te gaan met de crisis en zelfs een sterke toename zag in het aantal klanten deed de koers weer opveren. Ook bestaande klanten die hun abonnement even op pauze hadden gezet, begonnen massaal hun box weer aan te zetten. Logisch, want de maaltijdbox heeft een aantal voordelen ten opzichte van boodschappen doen in de supermarkt. Alleen al de hamsterwoede en de drukte van veel mensen op elkaar in de supermarkt kan je op deze manier ontwijken. Het goede nieuws zorgde er dus voor dat het HelloFresh aandeel (HFG) dus opnieuw een record wist te zetten, dit keer op €26,40 eind maart. We zijn benieuwd of ze dit gaan vasthouden, maar toch zegt het veel over het vertrouwen dat beleggers ondertussen hebben in deze maaltijdbox.Update augustus 2021: HelloFresh koers blijft maar stijgen
Wie had dit kunnen denken toen we dit blog schreven? Nou wij zelf misschien wel :). We hadden alleen niet gedacht dat het zó snel zou gaan. Door de coronacrisis heeft HelloFresh de wind alleen maar meer in de zeilen gekregen en groeit het bedrijf als kool. De koers staat op dit moment (26-08-2021) op €96,- en staat dus op het punt door de honderd euro heen te breken. Iets dat wij dus zagen aankomen, maar niet hadden verwacht dat het nu al zover zou zijn. Beurskoersen zijn natuurlijk leuk, het draait vooral wat er achter deze cijfers schuilgaat. En dat is dat HelloFresh echt ontzettend groot is geworden en blijft uitbreiden naar nieuwe landen, waaronder bijvoorbeeld Japan. Durven we nog een voorspelling te doen voor de komende jaren? Wij denken dat de koers op lange termijn nog wel eens zou kunnen verdubbelen, maar dit is slechts ons gevoel en uiteraard geen advies.Kies een maaltijdbox:

Update januari 2022: HelloFresh koers daalt hard
Het kan vriezen en het kan dooien, dat gaat zeker op voor de beurs en de koersen. Bijna tikte de koers van HelloFresh de €100 aan en toen gingen ze hard naar beneden. Beleggers hadden enorme verwachtingen gekregen voor deze maaltijdboxaanbieder en de groei gaat nog steeds hard, maar niet zo hard als ze verwacht hadden. Desondanks gaat HelloFresh stevig door met investeren en hebben ze zelfs aangekondigd deze investeringen verder op te voeren. Wij zijn benieuwd in hoeverre deze koersval iets zegt over HelloFresh als bedrijf. Misschien komen er toch nog onstuimige tijden aan voor deze aanbieder? We zullen de koers af en toe nog in de gaten blijven houden, maar verder blijven we bij onze core business, de foodboxen zelf en al de lekkere maaltijden die erin zitten.Update december 2022: sobere verwachtingen op de beurs
Als gevolg van de hogere marketingskosten en prijsstijgingen in het seizoen, is de winst van HelloFresh lager dan verwacht in het derde kwartaal dit jaar. Dat geeft ook de prijs op de beurs aan de laatste maanden. HelloFresh koerst hier nog steeds zo tussen de 20 en 30 euro per aandeel. Dat is nog steeds een forse daling ten opzichte van een jaar geleden, toen de koers nog richting de 100 euro ging. Heeft dit alles te maken met de wankelende beurs en de sobere verwachtingen op de economie? Op dit moment breidt het aantal nieuwe klanten nog steeds uit bij HelloFresh die ook meer maaltijden bestellen. En de populariteit van de HelloFresh kerstboxen lijkt ook ieder jaar groter te worden.Update januari 2023: blijft de koers stabiel?
De beurswaarde van HelloFresh is sinds haar beursgang in 2017 meerdere keren verdubbeld. Dit is een indrukwekkende prestatie, zeker omdat het bedrijf zich in een zeer competitieve markt bevindt. Toch blijft de koers nu tussen de 23 euro en 28 euro schommelen. Veel analisten zien de toekomst van dit bedrijf wel zitten, zeker nu ze de maaltijdbox Green Chef ook steeds meer uitbreiden en nog meer mensen kunnen bereiken met gezonde voeding. Er zijn nog steeds veel beleggers die geloven in dit bedrijf.Update maart 2023: meer omzet voor HelloFresh
Onlangs zijn nieuwe cijfers gepubliceerd in het kwartaalrapport van HelloFresh.Daaruit blijkt dat in het afgelopen jaar HelloFresh een indrukwekkende prestatie heeft geleverd door meer dan één miljard maaltijden aan klanten te bezorgen. Dit is de eerste keer dat HelloFresh dit bereikt heeft.
In het laatste kwartaal van het jaar 2022 heeft het bedrijf bijna 2 miljard euro omzet gegenereerd, wat neerkomt op een stijging van bijna 19% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit heeft geleid tot een stijging van de opbrengsten van 6 miljard euro in 2021 naar 7,6 miljard euro in 2022. Wat zullen deze berichten gaan doen met de koers op de beurs?
Update mei 2023: piek rond 25 euro
Vanaf april is de koers weer wat gestegen van HelloFresh. Waar aandeelhouders eerst wat meer twijfels leken te hebben, piekte de koers de afgelopen maanden rond de 25 euro. Vanaf mei is dat weer wat gezakt en schommelen we nu zo rond de 20 euro. De onzekere situatie rondom de inflatie lijkt invloed te hebben op de groei van het aandeel en roept wellicht vragen op over de toekomstige prestaties. HelloFresh blijft wel hard werken aan het stimuleren van groei en het behouden van bestaande klanten. Zo kunnen bestaande klanten de laatste tijd ook gebruik maken van nieuwe kortingsacties van HelloFresh.Update september 2023: HelloFresh komt met Factor op de Nederlandse markt
HelloFresh zet een significante stap in uitbreiding door de komst van Factor in Nederland, wat het marktaandeel verder lijkt te verstevigen. Deze strategische zet heeft niet alleen directe impact op hun activiteiten, maar zou ook de vooruitzichten voor hun mogelijke beursgang positief kunnen beïnvloeden. Waar HelloFresh de laatste maanden weer veel schommelde rond de 20 euro per aandeel, lijkt de koerst nu weer wat te stijgen. Factor is een nieuwe maaltijdbox, waarbij je gezonde kant-en-klaar maaltijden kunt bestellen. De komst van Factor in Nederland markeert een opmerkelijke mijlpaal in de blijvende vernieuwingen van HelloFresh, waarbij ze hun positie in de markt van maaltijdboxen versterken en hun aanwezigheid uitbreiden.Update oktober 2023: HelloFresh piekt rond 35 euro
HelloFresh beleefde onlangs een opmerkelijke koersontwikkeling op de aandelenmarkt. Het aandeel van HelloFresh bereikte een hoogtepunt van ongeveer 34 euro, wat een aanzienlijke stijging markeerde. Deze prijspiek weerspiegelde het vertrouwen van beleggers in het groeiende succes van het bedrijf in de markt voor maaltijdboxen.Echter, na deze opwaartse beweging daalde de koers van HelloFresh tot ongeveer 26 euro. Deze daling werd beïnvloed door verschillende factoren, waaronder marktvolatiliteit en economische onzekerheden. Desondanks blijft HelloFresh een belangrijke speler in de wereldwijde voedselbezorging en is het vastberaden om zijn positie te handhaven en verder uit te breiden.
Ontdek hier HelloFresh

Update mei 2024: Koers HelloFresh daalt gigantisch
De laatste maanden heeft HelloFresh op de beurs een moeilijke periode doorgemaakt, met een aanzienlijke daling in de aandelenkoers. Deze terugval wordt voornamelijk toegeschreven aan een sterke daling in de omzet. Ondanks deze uitdagingen blijft HelloFresh zich inzetten voor innovatie en kwaliteit. Een lichtpuntje in deze periode is de groeiende verkoop van kant-en-klaar-maaltijden van Factor, wat aantoont dat er nog steeds vraag is naar gemakkelijke en gezonde maaltijdoplossingen.HelloFresh blijft zijn aanbod uitbreiden en verbeteren om aan de veranderende behoeften van consumenten te voldoen. Het bedrijf focust op het leveren van verse, hoogwaardige ingrediënten en gevarieerde recepten, wat bijdraagt aan hun reputatie als marktleider in maaltijdboxen. Hoewel de recente koersdaling een grote uitdaging vormt, blijft HelloFresh optimistisch over de toekomst en blijft het streven naar groei en klanttevredenheid en doen zij ook veel moeite om 'oude klanten' weer terug te halen met grote kortingen.
Update augustus 2024: Koers HelloFresh blijft opvallend laag
HelloFresh’s aandelen staan momenteel rond de 7 euro, een drastische daling ten opzichte van de 96 euro drie jaar geleden. Toch zit er weer een stijging in, want deze maand is het aandeel weer zo'n 2 euro gestegen. Zou de recente lancering van hun grootste wereldwijde campagne, inclusief de nieuwe slogan ‘Hello Dinner, Hello Fresh’, een keerpunt kunnen zijn? Deze campagne, gericht op het vergemakkelijken van avondmaaltijden voor drukke gezinnen, kan mogelijk de merkzichtbaarheid en vraag naar hun maaltijdboxen verhogen. Kan deze hernieuwde aandacht een positieve invloed hebben op de aandelenkoers en bijdragen aan een herstel naar eerdere niveaus?
Update maart 2025: Gaat het de goede kant op?
HelloFresh's aandelen staan nu rond de 10 euro, een stevige opleving na de dip in 2024. Na eerdere pieken van circa 96 euro in 2021, (was het aandeel toen mogelijk overgewaardeerd?), oogt de huidige koers een stuk realistischer. Met de nieuwe kwartaalcijfers die binnenkort verschijnen, blijft het spannend of de positieve trend doorzet. Gaat het weer de goede kant op?Let op: wij geven hier géén financieel advies. Onze informatie is alleen bedoeld als algemene informatie omdat we erg geïnteresseerd zijn in HelloFresh en hierbij ook de koersgang onder de loep hebben genomen. Neem dus verantwoordelijkheid voor je financiële beslissingen en zoek professioneel advies indien nodig. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor verlies of schade als gevolg van gebruik van onze informatie. En vergeet niet dat beleggen risico's met zich meebrengt.
HelloFresh blijft zich inzetten voor groei door voortdurende innovatie en marktuitbreiding.