FoodboxWijzer logo Speciale maaltijdbox kortingsactie

Het gaat goed met HelloFresh op de beurs

Een goed bedrijf om in te investeren?

Elke dag staan er bij vele duizenden mensen de gerechten van HelloFresh op tafel. Wie had jaren gelden kunnen bedenken dat dit bedrijf zo succesvol zou worden? Een bedrijf dat dat een doos met ingrediënten aan huis brengt met recepten erbij, dat gaat nooit wat worden. Niet onze woorden, maar er waren genoeg kritische geluiden tijdens de opstart. Niet in de laatste plaats omdat de investeringen enorm waren en er enkel sprake was van verlies, jaar op jaar. 

De koers van het HelloFresh aandeelDe situatie begin 2020 is totaal anders. Het aandeel van HelloFresh staat op recordhoogte, ruim € 22,- en de totale beurswaarde komt hiermee uit op 3,66 miljard (3660 miljoen euro, best wel veel ja). Met de kennis van nu was het trouwens slim geweest om in december 2018 in te stappen. Na een redelijk stabiele koers sinds de introductie in 2017 kreeg HelloFresh hier de nodige klappen te verduren. Het aandeel zakte in tot het laagste punt in de historie van HelloFresh, nog maar 6 euro per aandeel. Was je toen ingestapt dat had je nu een winst van 260% kunnen realiseren. Niet slecht voor een doos met ingrediënten en recepten!

Waarom de koers van HelloFresh stijgt

Maar wat is dan de reden dat het momenteel zo goed gaat op de beurs met HelloFresh? Dit komt omdat HelloFresh winst maakt. Of eigenlijk, meer winst dan de verwachting was. Vroeger was het normaal dat een bedrijf winstgevend was en dat daardoor waarde werd gegenereerd. Maar bij moderne bedrijven gaat dit anders. Beleggers en investeerders kijken vooral naar groeipotentie. Ze vinden het helemaal niet erg als een bedrijf geen winst maakt. Sterker nog, enorme verliezen zijn zelfs acceptabel in de eerste jaren. Zodra het bedrijf een groot marktaandeel in handen heeft, dan komt die winst vanzelf wel, is de gedachte. Dit is ook het geval met HelloFresh. Ze zitten al jaren in de rode cijfers, maar daar was plotseling het nieuws dat ze in 2019 wel eens een mooie winst zouden kunnen gaan maken. Analisten hadden dit ingeschat op 22 miljoen euro. Maar in januari 2020 komen de voorlopige cijfers naar buiten en daar komt de brutobedrijfswinst uit op ongeveer 46 miljoen euro. De winst was dus aanzienlijk hoger dan verwacht. Beleggers reageren hier positief op en het aandeel schiet omhoog. Wel 7% in één dag. De verwachting is nu dat HelloFresh uit de rode cijfers zal blijven en het bedrijf mooie winsten zal laten zien.

Verstandig om nu nog instappen in HelloFresh?

Is het verstandig om nu nog HelloFresh aandelen te kopen? Wij zijn geen experts als het gaat om beleggen. Maar we kennen HelloFresh nu al wel heel wat jaartjes en we kunnen vertellen wat wij aan ontwikkelingen zien. Van een maaltijdbox met toch een redelijk agressieve verkoop strategie zijn ze steeds meer opgeschoven naar een bedrijf dat klantgericht is, blijft vernieuwen en hoge kwaliteit kan bieden. We zien bijvoorbeeld het aanbod in gerechten uitbreiden en steeds meer keuzes komen beschikbaar voor de klanten. De prijs van een maaltijdbox is echter niet bijzonder veel omhoog gegaan. 

In plaats van opdringerige reclames richt HelloFresh zich sterk op internet en socialmedia. Ze maken gebruik van influencers en nieuwe gezichten zoals momenteel Nicolette Kluijver dat voor de Nederlandse markt is. Verder hebben ze enorm veel ervaring en kennis opgedaan en hebben ze zonder twijfel het grootste marktaandeel in handen. Ook lijkt het er sterk op dat de maaltijdboxen geen hype waren, maar zo langzaamaan ingeburgerd raken in onze manier van leven en eten.

De maaltijdbox van HelloFresh

Misschien vindt je de beurskoersen interessant, maar ben je meer benieuwd naar de maaltijdbox zelf van HelloFresh. Dit is een uitstekende maaltijdbox waar je elke week zelf kunt kiezen uit heel veel verschillende gerechten, op dit moment zijn dat er maar liefst 19. Je abonnement is flexibel, dus je kunt opzeggen en pauzeren wanneer je wilt. Mocht je interesse hebben, bekijk dan ook vooral even onze HelloFresh kortingscode. We zullen de koerst de komende tijd in de gaten houden en kijken waar deze ontwikkelingen op uitkomen. 

HelloFresh piekt opnieuw na dip door Corona

Zoals bijna alle aandelen kreeg ook HelloFresh klappen te verduren op de beurs aan het begin van de Corona crisis. Het aandeel zakte weg tot €18,46 op 13 maart 2020. De berichten dat HelloFresh goed weet om te gaan met de crisis en zelfs een sterkte toename zag in het aantal klanten deed de koers weer opveren. Ook bestaande klanten die hun abonnement even op pauze hadden gezet, begonnen massaal hun box weer aan te zetten. Logisch, want de maaltijdbox heeft een aantal voordelen ten opzichte van boodschappen doen in de supermarkt. Alleen al de hamsterwoede en de drukte van veel mensen op elkaar in de supermarkt kan je op deze manier ontwijken. Het goede nieuws zorgde er dus voor dat het HelloFresh aandeel (HFG) dus opnieuw een record wist te zetten, dit keer op €26,40 eind maart. We zijn benieuwd of we dit gaan vasthouden, maar toch zegt het veel over het vertrouwen dat beleggers ondertussen hebben in deze maaltijdbox.


Dit was een blog over HelloFresh.
De volgende blogs zijn misschien ook interessant voor jou: